tupro pellin alle? (IS-OHC)

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

tupro pellin alle? (IS-OHC)

Viesti Kirjoittaja Viipo »

Ois nurkissa tuommonen saapin 2.0 vinokoneesta peräsin oleva ahdin, liekkö jopa t03, tartteis kaikkee pientä vinkkiä ja osaa...

eli, pakopesässä pieni halkeama hukkaportin reiän kohalla, vaihtoon, vai meneekö hitsaamalla? vai kannattaako ees koskea?

Pakosarja? pilkkomalla ja hitsaamalla, tuleeko muuta kun sanomista, vai kerralla jostain käypänen? budjetti ei oo suuren suuri

välijäähdytin? hyötyä vai liikaa vaivaa?

öljynkierto? miten paluu kannattaa hoitaa, minkalaisella laipalla varastus?

puuttuu hukkaportti ja downpipe, eli kaikki pakopesään kiinni tulevat kamppeet. painekello on.

elikkä tuohon vakio IS-koneen kylkeen ois meininki iskee semmosella pienen pienellä budjetilla, kai se kestää jotain 0,6 ahtoja?
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Väkersin tuossa syksyn/alkutalven aikana yhen turbomosan SIerraan, siitä päiväkirjaa täällä (saattaa olla avuksi).

9,2:1 on vakiopuristukset eli pikkuahdoilla toimii kunhan vaan ei pääse nakuttamaan. toisaalta kuplavolkkarin tako-mahleilla saa puristussuhteeksi 8:1 ja männtä maksavat n 200e/kierros + poraus 92mm kokoon joten siihen ei projekti kaatune?

välijäähy ehdottomasti kiinni, kestää konekin paremmin + lisää tehoja. eikös siinä suapin turbossa oo kiintee hukkis? ei kannata erillistä laitella jos pikkubudjetilla oot matkassa.. downpipen saa nätisti väänneltyä ite jos yhtään on hitsarin vikaa. mä tein stokkaturbon pakosarjan jatkeeksi välilaipan jolla muutin kulmaan 90 astetta ja sain turbon hyvään paikkaan ja sopimaan sarjaan (oli ihi rhb5 turbo ennemmin eli eri kiinnitys kun garretissa)

kaasari sun pitää paineistaa ellet sit ruiskulaitteita laita.

mulla oli valmis "turboauto" josta aloin tehä eli oli valmiina oikeanlainen tankki + bpumppu, dumppi, 2wd cossun cooleri, turbokaasari jne.. silti koneeseen upposi n 2000eur + turbo. alakertaan uudet laakerit ja öljypumppu, nuo em. kuplan takomännät joiden vuoksi kk yläpään puslat piti koneistaa uusiksi (eri kokoinen männäntappi), poraus n 2mm ylikokoon, kansi kävi sepällä laitettavana, muotoili samalla kanavia ja hioi nokasta 288-asteisen, tuli uudet keinuvivut jne. siitä se hinta pikkuhiljaa muotoutui..
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

no, kuhan nyt jaksan ottaa tuon koneen auki, niin pitää kattoa jaksasko ostaa sinne takomukit. alumperin oli tarkotus vaan ruuvata tuo ahin jollain tapaa kiinni koneen kylkeen ja kattoa toimiiko. Ei ees aikomus mitään huipputehoja alkaa metsästämään. Ja vielä mahollisimman halvalla, mutta sama kait tuo on nyt sitten tehä kunnolla. Mutta silti kyllä ajattelin tuon koneen pysyvän alle 500e:ssä.
koneistukset ym. onnistuu "suhteilla" aika edullisesti, kun on tuttuja jotka rakentavat jokkereita ja erikoistuneet fordeihin.
Aluksi saa riittää uudet laakerit alapäähän ja uudet tiivisteet, sitten myöhemmin jos alkaa tehohammasta kutittamaan, niin takomukia ja parempaa ahdinta. Nyt aluksi näin mitälie-mistälie osilla tilkkutäkki kasaan.
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

kun menee koko auto muutenkin työn alle, uusi väri, kaarien levitykset, ruostekorjaukset ym...
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Arska
Viestit: 17
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 23:43
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Arska »

Ainoat muutokset jotka itse tein käyttöauton ohc turpokoneeseen, oli kevyt kansityö, vakionokka ja alakerta. 254hv/406Nm 0,9 bar paineilla. Kyseessä oli ruiskukone. Niin ja putkisto luonnollisestikin piti tehdä uusiksi. Minkä vähemmän ottaa niin sen helpommalla selviää, päälle 300hv mentäessä sitten petti veivit. Vakioleluilla alkaa olla jo aika tarkkaa noiden oikeiden säätöjen hakemisen kanssa, että edes jotenkin pysyy nipussa.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

no samaan konkurssiin se kone tulee kokonaan uusiksi?

ite laskin aluks että menee n 700e + ahdin mutta totuus oli toinen. moottorihiomolle jäi 380e sis. lohkoon liittyvät työt eli poraus, tasohionta, kammen kiilloitus, kk yläpäiden koneistus sekä alakerran laakerit + vanhan kannen ponnistus.. Lautamäki Motorsportille jäi useampaan otteeseen rahaa yht n 600eur (männät, tiivisteet, öljypumppu, kannenpultit jne pikkusälää), kansiseppä otti 340e josta työn osuutta kaikki muu paitsi keinuvivut ja ohjurin kumit.. kartioputsari oli pakko ostaa 60e meni siihenkin, pakoputkivärkiksi hain varaosaliikkeestä 740 volvon downpipen koska mulle tuli volvon turbo eli sopi suoraan kiinnitys ja oli aika lailla oikean mallinen sierraan muutenki (oli poistomyynnissä 45eur).. ahtoputkivärkkiä hain romikselta joten sinne jäi muutama kymppi, silikoniletkun pätkä maksoi 50e.. sit öljy ja suodatin x2 heti aluksi, nesteet, maalit lohkoon jne.. aika iso kasa sitä pikkutingeltangelia pitää samalla uusia. jakopään osat ja tulpatkin maksaa aina.. ahtopaine- ja seosmittarit oli käytännön pakko, toinen 50e toinen 40e, lambda piti ostaa seosmittaria varten se makso 30e... turbosta maksoin kaverille 150e eli oli sikahalpa hinta 3000km ajetusta to3:sta.

hyvä jumala mitä ois tullu maksaan tuollainen halvan budjetin kone jos ois pitäny ostaa lisäks turbokaasari/ruisku, cooleri, dumppi, bpumppu + paineensäädin jne..
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

jees, kävin vähä jututtamassa tuttuja fordien kanssa pelaantuvia pitkän linjan jokkerinrakentajia.
Eli konetta en ees aukase, 0,6 - 0,8 paineilla irtoaa kuulemma likemmä parisataa pollea ihan vaan oikeilla säädöillä.
Mäntiä ei kannata kuulemma vaihtaa, iS koneen vakiomäntä on ihan yhtä kestävä kun kuplan takomäntä. Se takomäntäkin menee kuulemma kuopalle kun mennään jonnekkin 1,5 bar ahdoille.
Öljynkierron voi varastaa öljykellolta, ja paluulle on ihan oma paikka 205 lohkon kyljessä.
Suodattimelle pitäs hommata varastuslaippa öljynlauhdutinta varten.
Välijäähytin on kuulemma ihan pakollinen vältäämättömyys kestämisen kannalta.
ahtimen jälkeen ainakin 600mm pitkä pätkä vähintään pakopesän paksusta putkea.

eli puutelistaa:
hukkaportti
downpipe
välijäähdytin
öljykierron varastuslaippa

kaikkea muuta suunnilleen löytää/saa/varastaa/on jo valmiina.

niin, ja tuo ahdin ilmeisesti t03
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Onnea projektiin! :-)
Vastaa Viestiin